10 wskazówek przy pisaniu pracy dyplomowej

Cześć, to już ostatni w 2020 roku klasyczny wpis budowlany. Kolejny obfitować będzie w życzenia, podsumowania i plany na kolejny rok. Wpis ten, więc musi być kwintesencją poprzednich artykułów, odpowiadać na Twoje pytania i oczekiwania. Mam nadzieję, że tak będzie i z przyjemnością skorzystasz z zawartych poniżej porad.

W tym artykule przedstawię Ci moje sprawdzone sposoby na terminowe i jakościowe napisanie pracy dyplomowej. Zarówno przy pisaniu pracy inżynierskiej jak i magisterskiej zastosowałam niżej wymienione wskazówki, a ich efekt odzwierciedlił się w ekspresowym tempie napisania prac, ich jakości i mojego z nich zadowolenia. Do dziś uważam, że poświęcony czas i przyłożenie się do pracy nie był stracony, a docenienie mojego wkładu w prace przez promotorów i komisję egzaminacyjną (i nie tylko) spowodowały, że obronienie poszczególnych stopni wspominam z dużym sentymentem, ogromną radością i dumą. Czego i Tobie życzę, ale żeby tak było koniecznie musisz się przyłożyć do pisania, zacząć odpowiednio wcześniej i wybrać temat oraz promotora, które będą Cię prowadzić we właściwym kierunku.

To w jaki sposób wybrać promotora oraz temat znajdziesz już na Strefie dla Inżyniera. Wystarczy, ze zajrzysz tu, gdzie przeczytasz o najważniejszych kryteriach przy wyborze tematu, a po rady przy wyborze promotora o tu. Nie pozostało nic innego, jak omówić wskazówki dotyczące samego pisania pracy, które znajdziesz w dzisiejszym artykule. Zapraszam do lektury, InżyniErka.

Najważniejsze wskazówki przy pisaniu pracy dyplomowej

Jeszcze tylko trzy zdania słowem wstępu. Wszystkie te porady według mojej oceny są równie ważne, nie pomniejszaj więc, wagi żadnej z nich. Pamiętaj jednocześnie, że każdy z nas jest inny, możesz więc z powodzeniem zastosować swoje pomysły i wpleść w nie moje porady. Znajdź własną optymalną receptę na napisanie perfekcyjnej pracy dyplomowej.

1. Rozłożenie tematu na czynniki pierwsze

Masz już temat i zabierasz się do pisania? Hola, hola zwolnij! Przygotuj się do tego właściwie, nie zabieraj się do pracy bez rozeznania w terenie, czyli w literaturze i innych dostępnych źródłach oraz bez właściwego zrozumienia tematu. Weź swój temat i wypisz ma kartce każde jedno, ważne słowo w dowolnej formie. Dla przykładu: „Projekt konstrukcji budynku usługowego w kształcie litery T, o dźwigarze kratowym stalowym z wykorzystaniem technologii BIM”, wypisuję więc:

  • projekt,
  • projekt konstrukcji,
  • konstrukcja,
  • konstrukcja budynku,
  • budynek
  • budynek usługowy,
  • dźwigar,
  • dźwigar kratowy
  • dźwigar stalowy,
  • dźwigar kratowy stalowy,
  • technologia,
  • BIM.

Po co Ci te wypisane zagadnienia? Po to by znaleźć właściwą literaturę, z wykorzystaniem której będziesz pracować. Również po to, by wiedzieć jakie są Twoje słowa klucze i o czym masz w danej pracy pisać. Oczywiście możesz w pracy, która jest projektem wspomnieć, że dźwigar kratowy stalowy jest drogim, ale trwałym rozwiązaniem, ale finanse nie mogą być głównym temat pracy. Musisz znaleźć złoty środek, a wpisanie zagadnień właśnie Ci to ułatwi.

2. Znalezienie i uporządkowanie literatury

Po wypisaniu słów kluczowych, praca zmierzająca do wybrania właściwej literatury będzie o wiele łatwiejsza. Dobrze, jednak jak znaleźć te właściwe, książki, czasopisma branżowe i artykuły w internecie? Po pierwsze wykorzystaj wcześniej wypisane słowa klucze to na ich bazie będziesz tworzyć bibliografię. Z czasem zauważysz, że przydadzą Ci się inne pozycje niż te zawarte we wstępnie wyselekcjonowanej literaturze – to normalne, nie jesteś w stanie wszystkiego przewidzieć. Jednak te pojedyncze materiały szybko znajdziesz. No dobrze, ale gdzie szukać?

  • wyszukiwarka internetowa – wpisujesz cały temat oraz słowa klucze z dopiskiem np. książka, czy artykuł szukasz wartościowych pozycji,
  • biblioteka uczelniana – większość, jak nie wszystkie już biblioteki uczelniane posiadają możliwość przeszukiwania zbiorów online. Tu wpisujesz słowa klucze i szukasz najwartościowszych książek i artykułów,
  • NUKAT – to wyszukiwarka, w której znajdziesz informacje o zbiorach polskich bibliotek naukowych. Wpisujesz słowo kluczowe, tytuł czy autora i znajdujesz różne pozycje naukowe znajdujące się bibliotekach w całym kraju. Niektóre artykuły dostępne są również online! Szczególnie polecam Ci tę stronę. Bardzo dużo z niej korzystałam.
  • wypożyczalnia między biblioteczna – to idealne rozwiązanie, z którego dużo korzystałam. Jeśli nie ma danej książki w Twojej bibliotece, a koniecznie jej potrzebujesz, zamów ją w swojej uczelnianej bibliotece właśnie przy wykorzystaniu tej opcji. To idealne rozwiązanie. Taką książkę zazwyczaj można trzymać wyłącznie przez krótki czas, ale warto.
  • biblioteka miejska – to również skarbnica wiedzy. Zajrzyj i tam.

Przy wyszukiwaniu pojawiło się dużo książek i nie wiesz na którą się zdecydować, w dodatku „w ciemno”, a nie masz czasu by przeczytać całą? Po prostu przejrzyj spis treści. Na tej podstawie ocenisz, czy będzie Ci ona niezbędna.

Będąc w bibliotece i przeglądając książkę na miejscu. na której Ci zależy, a której nie możesz wypożyczyć, zrób ksero kilku najważniejszych stron, jakie chcesz zacytować w swojej pracy. Pamiętaj o spisaniu tytułu, autora, nr strony, wydawcy, roku wydania, aby zawrzeć je w bibliografii.

3. Stworzenie lub dopasowanie otrzymanego szablonu do pisania pracy dyplomowej

Ja miałam tę ogromną przyjemność, że mój pierwszy promotor miał przyszykowany dla swoich dyplomantów szablon pracy dyplomowej. Należało, więc tylko uzupełnić go treścią. W drugim przypadku, przy pracy magisterskiej miałam dowolność, co do wyglądu pracy. Stworzyłam, więc własny szablon bazując na tym, który otrzymałam przy okazji pracy inżynierskiej.

Stworzenie szablonu, już na samym początku ułatwi Ci dalszą pracę. „Zautomatyzowanie” spisu treści, bibliografii, przypisów itd. to podstawowe elementy, które powinieneś opanować i wdrożyć w swoim szablonie. Jeśli nie wiesz jak je dodać, daj znać lub zajrzyj do sieci, gdzie znajdziesz dużo filmów i wartościowych artykułów jak je utworzyć. Po co je dodawać? Po to, by szablon i cała praca były jednolite. Wszystkie nagłówki powinny być jednej wielkości, o jednym rodzaju czcionki, a spis treści powinien aktualizować się sam. Ponadto powinien mieć jednolity charakter podobnie jak bibliografia i wszelkie spisy np. załączników, czy grafik.

4. Stworzenie spisu treści

Stworzenie spisu treści to kolejna z 10 wskazówek, które koniecznie powinieneś wziąć pod uwagę przy pisaniu pracy, a w zasadzie przed jej właściwym rozpoczęciem. To nie jest łatwe zadanie, ale konieczne również do przedstawienia promotorowi na początku działania. Jak stworzyć spis treści? Tu znowu pomocne mogą się okazać słowa klucze wpisane na samym początku. Pierwszy rozdział powinien być ściśle teoretyczny, wprowadzający do całości pracy, gdzie przedstawisz podstawowe zagadnienia i wyjaśnisz najważniejsze definicje. Spis treści określi, co i gdzie powinieneś napisać oraz wskazuje co Ty, chcesz przedstawić. Ponadto wprowadzi porządek i hierarchię w pracy. A po jego stworzeniu promotor, któremu wyślesz do akceptacji spis zobaczy, czy rozumiesz temat i masz zbliżoną wizję pracy do jego. To ważny etap, jeśli nie najważniejszy przy konstruowaniu pracy.

Pamiętaj też, żeby każdy rozdział składał się przynajmniej z dwóch mniejszych podrozdziałów. Ponadto jeśli chcesz dodać jakiś punkt do pracy w danym podrozdziale, nie wstawiaj jednego punktu! Dodaj przynajmniej dwa, a najlepiej niemniej niż trzy.

5. Wypunktowanie najważniejszych zagadnień w ramach każdego rozdziału i podrozdziału

Stworzyłeś spis treści, promotor go zaakceptował lub nadal czekasz na akceptację, i tym samym czeka Cię przerwa w pracy… Otóż nie. Działaj dalej, w ramach każdego rozdziału i podrozdziału wypisz najważniejsze zagadnienia, które chcesz w nich zawrzeć. Mogą to być kluczowe słowa, czy całe zdania. Możesz też pod każdym punktem wpisać kilka zdań, które siedzą Ci w głowie i które będziesz chciał wykorzystać.

Polecam Ci notowanie wszystkich zdań, które nieoczekiwanie przyjdą Ci do głowy podczas gotowania, jedzenia, jazdy do pracy oraz w podobnych sytuacjach. Nie możesz zapisać w notesie? Zapisz w telefonie w notatniku w wiadomości, albo nagraj siebie. Zdarzało mi się, że podczas spaceru z psem moja głowa wypełniała się tysiącem pomysłów i idealnych zdań, które nagrywałam na telefon. Po prostu gadałam do siebie, w zasadzie do telefonu i później odtwarzając zapisywałam najlepsze zdania.

6. Przygotowanie tezy

Wymyślenie tezy to dla wielu osób, tak trudne zadanie, że nie myślą o niczym innym tylko o jej opracowaniu. W mojej opinii tezę powinieneś opracować przed przystąpieniem do pisania. Choć wiele osób twierdzi, że powinno się ją przygotować na końcu pisania. Nie zgadzam się z tym podejściem, ponieważ to do tezy (i tematu) odwołujesz się w trakcie pisania. Trudno jest, więc pisać, na bliżej nieokreślony temat. W pracy dyplomowej odpowiadasz na postawioną tezę, potwierdzasz ją lub negujesz w ramach podjętego tematu. Jeśli masz trudność ze sformułowaniem tezy, przygotuj jej roboczą wersję, którą dopracujesz na sam koniec. Nie formułuj jej jednak w całości na koniec, może się okazać, że nie będzie precyzyjna lub będzie mijać się z głównym zagadnieniem, przez Ciebie opisywanym.

5. Rozplanowanie czasu na pisanie

Przyznam Ci szczerze, że nie miałam precyzyjnego kalendarium pisania pracy. Wiem jednak, że wielu osobom ścisły plan jest bardzo potrzebny. Ustaliłam ze sobą termin końcowy do kiedy muszę oddać poszczególne etapy pracy do sprawdzenia oraz kiedy chcę skończyć całość i oddać ją gotową. Przyznaję, że założyłam aż trzy warianty: ekspresowy, optymalny i końcowy, ale nawet ten końcowy zakładał oddanie pracy przed ostatecznym terminem wyznaczonym przez uczelnię. Pochwalę się skończyłam w tempie ekspresowym. Na pewno częściowo to wysokie tempo pracy wynika z faktu, że lubię pisać, w dodatku oba tematy mi bardo pasowały, a promotorzy nie mieli uwag, co do opracowanej przeze mnie treści, ale przede wszystkim przy pisaniu zastosowałam opisane tu wskazówki.

6. Trzymanie się tematu

Mam nadzieję, że przyjdzie u Ciebie taki moment natchnienia, że będziesz chciał pisać, tak porostu i przyjdzie Ci to z ogromną łatwością i lekkością pióra. Będzie Cię wtedy kusić by pisać o wszystkim, ale niestety niekoniecznie na temat. Wyrzuć od razu z głowy i z tekstu myśli okołotematowe. Promotor i tak je wykreśli, a Ty tylko zmarnujesz czas i energię. Pisz, więc ściśle na temat, odpowiadając na tezę, temat i słowa kluczowe.

7. Pisanie „na siłę”/ „bez pomysłu”

Odwrotnością polotu jest kompletny brak pomysłu na treść pracy. To zdecydowanie gorsze od powyższej trudności. Nie pisz jednak na siłę, nie mając pomysłu na kolejne zdania. Odpuść, poczekaj, zbierz myśli i usiądź ponownie do pisania. Jeśli nadal nie masz pomysłu, mam dwie propozycję.

Pierwsza: znajdź interesujący artykuł lub artykuły o zbliżonej tematyce i przeczytaj. Pomoże Ci to, się zainspirować, zobaczysz jak tworzy się profesjonalne artykuły z danej tematyki, na którą i Ty masz coś napisać.

Druga wskazówka: zapoznaj się z podobną do Twojej, pracą dyplomową, gotową, już pracą obronioną i wartościową, co do treści, którą oszacujesz na podstawie uzyskanej przez dyplomanta oceny. Dzięki takiej analizie poznasz o czym i w jaki sposób można pisać. Ponadto sprawdzisz w jaki sposób odnosić się do kluczowych treści oraz jak przedstawiać najważniejsze zagadnienia.

8. Właściwe odżywianie

Nie zapomnij, aby Twój umysł pracował na najwyższych obrotach. Do tego potrzebne jest właściwe odżywianie. Warto żeby w diecie znalazły się orzechy, zdrowe tłuszcze i produkty dodające „zdrowej energii. Nie energetyki, słodycze i śmieciowe jedzenie. Zajrzyj na ciekawe kanały na YouTube, do blogów, czy książek kucharskich i zadbaj o siebie w tych wymagających wytężenia umysłowego dniach. I nie zapomnij o nawodnieniu organizmu!!!

9. Odpoczynek, regeneracja i ruch

Oprócz zdrowego jedzenia nie zapomnij o odpoczynku i regeneracji. To ważne by oczyścić umysł, zapanować nad myślami, odgonić te negatywne i przyciągać te pozytywne. Myśl o sukcesie, nie dołuj się jeśli masz chwilę zwątpienia, po prostu odpocznij, zbierz siły i zacznij pracę z nową energią. Pamiętaj też o wysiłku fizycznym, jednak nie takim ponad miary. Wystarczy spacer, krótki bieg, czy wykonanie ćwiczeń w domu. Dzięki temu dotlenisz się i Twój umysł wskoczy na wyższe obroty.

10. Bieżące konsultacje z promotorem

Ten punkt zostawiłam na koniec, nie bez powodu. Z konsultacjami u promotora bywa różnie. Jedni życzą sobie, aby przesłać im gotowy plik jednorazowo, inni chcą sprawdzać efekty prac nad każdym rozdziałem, a jeszcze inni życzą sobie comiesięcznych postępów. Dopasuj się do wymagań stawianych przez prowadzącego, jeśli jednak życzy sobie wyłącznie przeczytania całości, gorąco Cię namawiam do negocjacji z promotorem o przynajmniej 2 sprawdzenia.

Przy jednorazowej, całościowej wysyłce i sprawdzeniu efektu na koniec pisania pracy i przy zbliżającym się ostatecznym terminie jej oddania, może się okazać, że będziesz zmuszony przez promotora do poprawy większość, bądź co gorsza całości pracy. Stąd namawiam Cię do wynegocjowania przynajmniej dwukrotnej weryfikacji (w połowie i na koniec pisania).

Jeśli Twój promotor nie stawia Ci żadnych ograniczeń to korzystaj z jego pomocy i cennych uwag najczęściej jak to możliwe. Oczywiście w granicach rozsądku, np. po każdym skończonym rozdziale, czy dwóch. Zakładam, że spłodzisz nie mniej niż trzy rozdziały pracy (choć i to uważam za zbyt małą ilość). Fakt, że ilość rozdziałów zależy od charakteru pracy. Współpracuj więc z promotorem, zbieraj jego cenne uwagi, nanoś je i pokazuj, że zależy Ci na tym co robisz. To pozytywnie wpływa nie tylko na odbiór Twojej osoby, ale i samej pracy.

Podsumowanie

Dziś się trochę rozpisałam, jednak mam nadzieję, ze wszystkie te wskazówki okażą się dla Ciebie cenne. Zwróć szczególną uwagę na dietę i styl życia w okresie pisania, poświęć sporo czasu na odnalezienie wartościowej literatury, stwórz plan działania w postaci spisu treści i konsultuj się z promotorem. To główne wskazówki, które chciałabym, abyś zapamiętał.

Jeśli masz swoje pomysły i dobre rady dla przyszłych dyplomantów, koniecznie się nimi podziel zostawiając komentarz, na pewno nie pozostanie on bez odpowiedzi. Cieszę się, że dotrwałeś, aż do tego miejsca. Dziękuję za poświęcony przez Ciebie czas i uwagę. Będzie mi miło jeśli zostawisz lajka i podzielisz się wpisem z innymi.

Owocnej pracy i sukcesów dyplomowych,
InżyniErka

Udostępnij i polub

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Wordpress Social Share Plugin powered by Ultimatelysocial
error

Jeśli podoba Ci się blog i chcesz być na bieżąco, kliknij i subskrybuj :)