Harmonogram część 2

Witaj Strefowiczu,
Pora na kontynuację tematu pn. „Harmonogram”. W tej części – części drugiej – oprócz wzoru harmonogramu, przedstawię Ci wskazówki ułatwiające jego stworzenie. Jeśli nie miałeś jeszcze okazji przeczytać części pierwszej artykułu, to koniecznie nadrób zaległości. Pomoże Ci to zrozumieć czym jest i do czego służy harmonogram, przy pomocy jakich narzędzi możemy go wykonać i jakie są jego rodzaje. Link do artykułu znajdziesz poniżej:

Harmonogram część 1

Będąc już po lekturze artykułu możemy rozpocząć tworzenie harmonogramu. Jednak aby przejść do części właściwej musimy wiedzieć jaki harmonogram tworzymy, w jakim celu i jaki przedział czasowy bierzemy pod uwagę. W poniższym artykule znajdziesz wzór harmonogramu rzeczowego inaczej nazywanego harmonogramem ogólnym budowy. Jest on łatwy w przygotowaniu, uniwersalny i stanowi dobrą bazę do tworzenia innych harmonogramów np. rzeczowo-finansowego. 

Przedział czasowy

Najważniejszym elementem harmonogramu jest przedział czasowy, w którym planujemy realizację inwestycji. W zależności od czasu trwania prac budowlanych dzielimy harmonogram na odcinki czasowe. Mogą to być dni, tygodnie, miesiące a nawet lata, wybór należy do nas. W ramach realizacji zadania o długim czasie trwania np. 2 lata proponuję przygotować harmonogram z podziałem na miesiące. Natomiast dla inwestycji, o krótszym czasie trwania zrealizowałabym harmonogram z podziałem na tygodnie, bądź dni z zastrzeżeniem, że w tym drugim przypadku inwestycja zostałaby zrealizowana w ciągu kilku tygodni (do max 8 tygodni).

Zakres rzeczowy

Oczywiście nie możemy zapomnieć o właściwym podziale i dopasowaniu zadań realizowanych w ramach danego zadania inwestycyjnego do całości harmonogramu. Koniecznie należy zadanie podzielić na kolejne etapy. Jeśli mamy dostęp do kosztorysu warto „ściągnąć” z niego gotowy podział. Przyspieszy to znaczenie pracę i zaoszczędzi nam myślenia nad tym jak takiego podziału dokonać. Nie dokonujmy jednak zbyt szczegółowego podziału na etapy, ale także poszczególnych zadań w ramach tych etapów. Jest to szczególnie ważne, jeśli nie jesteśmy pewni długości realizacji niektórych robót budowlanych wchodzących w skład całości zadania.

Jeśli natomiast nie jesteśmy przekonani co do właściwego dopasowania kilku bądź kilkunastu czynności wykonywanych na placu budowy do poszczególnych etapów, stwórzmy dla nich odrębną kategorię (etap), bądź ukryjmy je w innych czynnościach. Pamiętaj jednak, że takie naciąganie to dobre rozwiązanie, jeśli harmonogram tworzysz dla własnych potrzeb np. kiedy chcesz określić w jakim terminie zakończysz poszczególne etapy robót budowy domu. Nie stosuj takich zabiegów w harmonogramach przedstawianych osobom, któreznają się na budownictwie. Zalecam Ci także abyś zaznaczył, ale odmiennym kolorem czas trwania całego etapu z lub bez scalania komórek w zależności od tego jaka forma Twoim zdaniem będzie bardziej czytelna.

Wzór harmonogramu

Poniżej do pobrania wzór harmonogramu ogólnego budowy, który możesz dowolnie modyfikować. Wykonany został przy użyciu programu Excel.

Jeśli natomiast nie lubisz pracować w Excelu, możesz pobrać plik pdf. z harmonogramem rocznym podzielonym na miesiące i czterema etapami z podziałem na pięć robót wchodzących w ich skład.     

Jak korzystać ze wzorów?

W harmonogramie po pierwsze musisz dodać nazwy poszczególnych etapów oraz wchodzące w ich skład roboty budowlane. Po tej czynności przejdź do planowania czasu trwania poszczególnych czynności wykonywanych na placu budowy. W tym celu scal komórki zgodnie z ilością tygodni potrzebną do zrealizowania danej czynności i wypełnij ten okres dowolnym, wybranym przez Ciebie kolorem, który będziesz powtarzać dla dalszych czynności. Postępuj identycznie w przypadkach obu udostępnionych przeze mnie wzorów, z tym że w pliku pdf. aby zaznaczyć właściwy okres użyj kolorowych kredek, bądź zakreślaczy. Nie zapomnij także dodać nazwy zadania.

Podsumowanie

Wykonanie harmonogramu jak widzisz wcale nie jest takie skomplikowane, a wzór który Ci udostępniłam pomoże Ci w samodzielnym jego tworzeniu. Nie przejmuj się jeśli za pierwszym razem tworzenie harmonogramu zajmie Ci dużo czasu, im więcej ich wykonasz tym większej nabierzesz wprawy. Jeśli nie jesteś specjalistą budowlanym, a tworzysz harmonogram koniecznie zadawaj pytania o czas trwania poszczególnych robót osobom, które posiadają doświadczenie branżowe.

Z przedstawionego powyżej harmonogramu możesz korzystać dowolnie (poza jego płatną odsprzedażą). Modyfikuj go dopasowując do aktualnie realizowanej inwestycji, zmień miesiące na tygodnie lub dni jeśli zajdzie taka potrzeba, rozszerz ilość etapów, albo zmodyfikuj szablon tak aby powstał z niego harmonogram rzeczowo-finansowy.

Życzę Ci udanej pracy z przygotowanym przeze mnie wzorem harmonogramu. Jestem bardzo ciekawa Twojej opinii na jego temat. Jeśli masz jakieś uwagi, wskazówki lub po prostu czegoś Ci w nim zabrakło to daj koniecznie znać w komentarzu. Obiecuję, że wzór będę modyfikować, ulepszać i zmieniać również w zgodzie z Twoimi radami. Postaram się też z czasem przygotować i udostępnić Ci inne wzory harmonogramów np. rzeczowo-finansowy czy dostawy materiałów.

Udanej pracy ze wzorem i wykreowania setek harmonogramów.
Pozdrawiam,
InżyniErka

Udostępnij i polub

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Wordpress Social Share Plugin powered by Ultimatelysocial
error

Jeśli podoba Ci się blog i chcesz być na bieżąco, kliknij i subskrybuj :)